Vinter

Jag hatar vinter o kyla mer än allt annat. Att frysa häcken av sig är ingen höjdare. Bor man i Skåne, brukar man slippa all snöskit, o än så länge har vintern varit skitbra, bästa vintern ever. Både privat o jobbmässigt. En brevbärares värsta mardröm är snö/regn/halka/storm. Har fått för mig att jag ska börja cykla till jobb. Har tidigare åkt buss, men tänkte spara lite pengar o samtidigt förbättra konditionen. Med min osunda liv, o alla mina laster, tackar nog inte kroppen nej till lite sånt. I alla fall, innan jag skulle sticka imorse gick jag ut på balkongen för att checka vädret. Svinkallt, men uppehållsväder, lite snö på marken. No problems tänkte jag. Ojoj så fel jag hade. Kom ner o skulle låsa upp cykeln. Då har cykellåset bannemej fryst fast?! Vansinnig var bara förnamnet, och att jag redan va sent ute, gjorde inte saken bättre. Försökte ändå köra in nyckeln, men med lite våld knäcktes den. Orka. Så rusade upp i lägenheten o hämtade varmvatten. Hällde det på låset, som till sist gick att öppna. Efter endast ett par meters cyklande inser jag att det e glashalt, och en massa hård is på marken. Blåmärken o punka here I come.

Det värsta av allt; växlarna hade fryst fast, o givetvis i femmans växel. Helsingborg har många helvetesbackar, o jag ska uppför alla innan jag kommer till jobb. Grät, frös o var jävligt förbannad. Tänkte hela tiden ge upp, bara slänga cykeln i ett dike, o ta bussen hem. Jobbet är redan krävande som det är, men när vägen till jobb är värre än själva jobbet börjar man fundera. Va fan håller man på med??

Väl inne på jobbparkeringen trodde jag att vansinnet var över, men icke. Precis när jag ska hoppa av cykeln för att  köra in den i garaget, glider jag som en polsk konståkningsstjärna i marken. Bra jobbat. Genomsvettig, rödfrusna fingrar och med snor i hela fejset började jag min arbetsdag. Härligt.

Enjoy!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0